header mall feed me

Frukostföresläsning:
Bygg ett starkt varumärke- Jerry Engström

Hur bygger man ett starkt varumärke? Jerry Engström är den fd. globala marknadschefen för Fjällräven som idag  är en uppskattad föreläsare parallellt som han bygger upp FriluftsByn i Höga Kusten. Jerry har bland annat nominerats till en av Sveriges bästa marknadschefer och platsmarknadsförare. Under föreläsningen delar Jerry med sig av sina bästa tips. 

OM JERRY ENGSTRÖM:
Som Global Marknadschef för Fjällräven var Jerry med och tog Fjällräven från Sveriges 186:e till Sveriges 3:e mest omtyckta varumärke.  Innan dess arbetade han på det multinationella företaget Unilever där han ansvarade för varumärken som bland annat DOVE hudvård och margarinet Lätta. Idag bygger han upp FriluftsByn, en mötesplats för friluftsintresserade och blev nyligen utsedd till både en av Sveriges bästa Platsmarknadsförare, nominerad till Stora Turismpriset och Årets Nyföretagare. Under föreläsningen delar Jerry med sig av sin syn på varumärkesutveckling.
Mer om Jerry: Jerry Engström >>

Vi startar med frukost och fortsätter med föredrag och samtal med Jerry Engström.
Välkommen till en inspirerande start på dagen!
Nyfiken? Då kan du läsa några av Jerrys tips här >>

Plats: Food & Friends, Nybrogatan 39, Stockholm.
Tid: Tisdag 7 februari kl 08:00-09.00
Boka: Bli medlem och boka din plats genom att maila eva@foood.se.
Pris: Ingår i medlemspriset om 200 kr per termin. I priset ingår tre föreläsningar med frukost samt möjlighet att delta på gemensamma frukostträffar. Detta år terminens första föreläsning. Läs här: Bli Medlem i FeedMe >> 

FEED ME är ett kvinnligt nätverk för dig som arbetar med PR, kommunikation, marknadsföring, innovation, varumärkesbyggande och design inom livsmedelsbranschen. FeedMe ger ett nätverk  i branschen och är en mötesplats där medlemmar kan utbyta erfarenhet och kunskap med varandra.

FEED ME arrangerar frukostträffar och andra inspirerande aktiviteter. På frukostträffarna diskuteras ett på förhand bestämt tema där vi utbyter erfarenheter,  bollar idéer och inspireras av varandra. Ibland tar vi även in intressanta föreläsare eller besöker spännande företag. Helt enkelt en energikick mitt i veckan!

Våra frukostträffar hålls i Stockholm men vi välkomnar självklart medlemmar från andra platser i Sverige. Ansök till FEED ME genom att att skicka ett mejl till eva(at)foood.se där du kort berättar vem du är och varför du vill vara med i nätverket

forelasning med jerry engstrom

FÖRELÄSNING – BYGG ETT STARKT VARUMÄRKE – SAMMANFATTNING
Många börjar i fel ände när de ska bygga varumärke. Det gäller att börja från grunden.
1. Skapa samsyn kring värdegrund
Vad vill man? Konkurrensen enorm, stort brus med ca 20 000 budskap om dagen.
Man måste komma igenom bruset. Det gäller att välja och välja bort.

Man måste ställa frågan vad företaget vill och vilka värderingar man står för och sedan se till att samlas kring det.

2. Lev som man lär
Alla i företaget måste förstå värderingarna.
Det gäller att rätt folk är med. Rätt personer är de som brinner för värderingar och vision.
Alla måste vara drivna för att få företaget eller idén att växa.

3. Ambassadörer och nätverk
Idag är växer nätverksföretag som kopplar ihop varandras tjänster växer t.ex. spotify.

En del av framgången ligger i att skapa starka partnerskap och nätverk med de som delar värderingar och även låta dem sprida ditt budskap. Det gäller såväl internt som externt.
Exempel 1- Fjällräven. Anställda på Fjällräven vara ofta del av annonser kataloger m.m. Detta gav trovärdighet och en autentisk känsla.
Exempel 2- Friluftsbyn. Nätverket och friluftsföretagen som är partners får folk att förstå att det är en ”friluftsby” istället för att man själv säger det. På så vis blev det mötesplatsen för svenskt friluftsliv.

Låt det ta tid att bygga nätverk, det gäller att vårda och vattna och ha tålamod.

4. Relevant storysharing
Folk är trötta på företag som berättar om sig själva.
Byt ut begreppet storytelling mot storysharing. Folk vill vara med och inte bara lyssna idag.

Exempel: Fjällräven. Dagisbarn i Kiruna fick testa kläderna, som blev till annonser.
Exempel: Fjällräven Polar. Re-lansering av en dunjacka gjordes bl.a. genom att bjuda in allmänheten att söka till ett polaräventyr, där jackorna testades och visades. Dett ökade försäljningen av jackan.
Exempel: Friluftsbyn, folk som är på plats får berätta om naturen och sin upplevelse, istället för att bara visa upp helikopterbilder från naturen.

5. Dröm stort
Dröm stort, få saker gjorda och ha kul och se vart du är på väg.
Det är även värdefullt att ta fram en handlingsplan. Detta gör också att alla vet var man är på väg.
Lista t.ex. vad man ska göra, ansvarig, resurser, tidsplan, vad eller vem man är beroende av och framsteg. Ha disciplin, tålamod och våga misslyckas.

feed me jerry