header mall feed me

Frukostföresläsning:
Mattrender 2017 – Elina Gregor

I evigt föränderlig värld är det viktigt att ha koll på vilka trender som finns. Genom att hålla sig uppdaterad och omvandla trender till affärsnytta kan ett företag förbli relevant för sina kunder. Elina Gregor har arbetat som PR-ansvarig med mat och dryck uteslutande i 6 år och har en stor insikt i mattrender och hur man nyttjar dem i kommunikationsarbetet på bästa vis.  Ta chansen att lyssna till Elina Gregor och lär dig mer om vilka trender som är på gång och hur du använder dem i ditt arbete på bästa sätt.  

Om Elina Gregor:
Elina Gregor arbetar som PR-ansvarig på Food & Friends. Elina har arbetat med PR och kommunikation i Stockholm och Los Angeles och sedan sex år arbetar hon uteslutande med mat och dryck. Elina har en stor insikt inte bara om mattrender utan även hur man tillämpar dem konkret i arbetet. Under föreläsningen delar Elina med sig om de främsta trenderna 2017 och hur hon använder dem i arbetet som PR-ansvarig.

Vi startar med frukost och fortsätter med föredrag och samtal med Elina Gregor.
Välkommen till en inspirerande start på dagen!

Plats: Food&Friends, Nybrogatan 39.
Tid: 12 april kl 08:00-09.00
Boka: OBS! Endast medlemmar. Boka din plats genom att gå med i FeedMe på Facebook och anmäl dig till -eventet.
Pris: Ingår i medlemspriset om 250 kr per termin.

FÖRELÄSNING- SAMMANFATTNING

Utifrån trender kan vi skapa bra kommunikationskoncept
Det ska vara trovärdigt och långsiktigt, det som skiljer trend från ”fluga”

Fluga är något vi hoppar på som snabbt går över
Trend visar på en större förändring långsiktigt

Trender senaste 10 åren

  1. Hybridfrukter – Jordgubbe korsad med ananas (pineberry), sparris korsad med broccoli
  2. Cousine de blogeur – Viktigare hur det ser ut än hur det smakar, det ska vara ”instagramvänligt”
  3. Asiatiskt
  4. Fastfood 2.0 – ”Bästa hamburgaren”, pizzorna i finrummet och hantverkskorven
  5. Juicebarer
  6. Insekter
  7. Surdeg
  8. Mixologer
  9. Kyckling & fågel
  10. Protein – En fluga i rådande hälsotrenden

 Trendspaning 2017:

Fokus hälsa och hållbarhet

Trender framåt

  1. Climatarians: Äta med så lite klimatpåverkan som möjligt
  2. Tekniken kliver framåt: Hamburgare utan kött men med blodsmak
  3. Kött ersätts av fisk: Fiskchark och småfisk
  4. Sippable soups: Soppor på språng
  5. Akolholfritt: Alkoholtrenden, lägre alkoholhalt alt helt alkoholfria alternativ tex alkoholfri vodka
  6. Bränt: Brända smaker
  7. Grönt får nya namn: Blomkålsstek, kokosbacon
  8. Hipstern är död
  9. Back to basics
  10. ”We want plates”: Vi vill äta på riktigt igen, maten ska smaka bra och vi vill ha riktiga tallrikar (inga konstigheter)

Varför är det viktigt att ha koll på trender?

Efterfrågan styr produkter och tjänster
Trender styr konsumtionen
Viktigt att vi ser till planetens behov och tar ansvar

Var hittar vi på Food & Friends trender?

  1. Vi på F&F jobbar med mat och dryck hela tiden, det ger en enorm inblick
  2. Vi har ett brett fält av kunder
  3. En del kommer direkt till oss från bloggare, skribenter, redaktörer & andra ”spanare” som vi utbyter information med
  4. Vi läser i princip varje nummer av massor med tidningar
  5. och bloggar
  6. och webbforum
  7. Vi försöker resa mycket för att se mycket
  8. Vi brinner för det här, det är få som gör det!

Hur man kan dra nytta av trender i sin kommunikation

Case 1

Kund: Sevan
Trend: Mellanöstern
Maten är vegovänlig, hälsosam, plockigt, färgstark och smakrik
Uppdraget: Att sätta mezekulturen på kartan och nå den svenska befolkningen

Meze är inte självklart för alla, man ville försvenska mezekulturern och få folk att förstå att världens mat är mer än Mexiko och Asien

Kampanjen tog upp fajten med taco:
”Tacoadjö Texmex!”
Fredagsmys, Meze goddag
Man skapade Mezekit likt tacokit för att förenkla för kund

Case 2
Kund: Enjoy Wine
Trend: Premium pizza
Uppdraget: Skapa volym och behålla listningen för Allegrini Valpolicella Superiore, ett vin som funnits på systembolaget flera år.

Nästa stora hantverkstrend på restaurangscenen var Premiumpizza
Till pizza passar vin och till vin passar pizza

Prata om ett fenomen
Titta på rådande trender och rid på den vågen

Case 3

Kund: Kocklandslaget
Trend: Hållbarhet
Uppdrag: Ta fram tema

Respect för the resources
”Laga klimatsmart som proffsen”
Reuse – Use every part of the product
Reduce – Mind your carbon footprint
Recycle – Don´t waste
Resource – Use only certified produce
Respect – Use only animals that have been treated well
Rethink – Use your skills
Responsibility – take your environmental responsibility

Sätta svensk gastronomi på karten

Vilka trender ska vi ta med oss idag?

Hållbarhet och hälsa